RANCANGAN PELAJARAN
HARIAN BAHASA MALAYSIA
Tarikh/
Hari : 21 Mac 2012/ Rabu
Masa : 9.10 – 10.10 pagi
Kelas : 5 Utarid Bilanganmurid : 40 orang
M/Pel:Bahasa
Malaysia
Tema : SukandanKesihatan
Tajuk : Awas! Nyamuk
Kemahiran :
5.1 Aras 3 (i), 3.1 Aras 3 (ii) , 6.3 Aras 1 (i)
Objektif :
Di akhirpelajaraninidiharapmuriddapat :-
Menganalisis
data berdasarkansesuatuperkara.
Membentangkanhasilanalisissecaratepat.
Mengemukakan
idea utamadan idea sokongan yang terdapatdalambahanbacaan
Konsep:
Kepentinganmenjagakebersihanalamsekitaruntukkesihatan
Bahan Bantu
Mengajar:Gambar-gambar,
bendamaujud, borangpengurusangrafik, petikan,
slaiddanlembarankerja
PenerapanNilai-Kebersihanfizikaldan mental, bekerjasama,
rajin, hemattinggidanrasional
Ilmu- PendidikanKesihatandanSains
HasilPembelajaran :Padaakhirpelajaraninimuriddapat
:-
Kognitif –
Mengetahuibahawakebersihanitupenting.
Cadangancara-carapencegahanpembiakannyamukaedes
Psikomotor-
Menulislimacarapencegahannyamukaedes.
Menulislimatempatpembiakannyamukaedes.
Menulisakibatgigitandantanda-tandagigitannyamukaedes
Afektif-
Menyatakanperasaanjikakeluargaataudirisendirimenghidapdemamdenggi.
Sosial-
Bekerjabersamamembersihkankawasantempattinggal.
PengalamanSedia Ada Murid
Setiapharimuridbertugasmembersihkankelasdanrumahsertamengetahuinyamukaedesamatberbahayakepada
Persediaan Guru
Menyediakangambar-gambar,
rakaman video,
slaidlembarankerjadanborangpengurusangrafik.
SistemBahasa – Kata Tanya
JADUAL PENGAJARAN
Bahagian
|
Aktiviti
|
Isi pelajaran
|
Pengelolaan
|
Catatan
|
|
Set Induksi
(5 minit)
|
1.Guru
menunjukkankadteka-teki
2.Murid
menekajawapanteka-teki
3.Guru
menunjukkangambarnyamukaedes
|
Kadteka-teki: ,-serangga kaki
berbelanghitamputih
,-menghisapdarahmanusiawaktusubuhdansenja
|
KelasIndividu
|
|
|
Perkembangan 1 (10
minit)
|
1.Guru menayangkan video
danslaidgambarkitarannyamukaedes
2.Muridmenyatakanbahayanyamukkepadamanusia.
|
-Video
tentangmenjagakebersihanpersekitaranrumah '-Bahayanyamuk
'-Menghidapdemamdenggidanmembawamaut
|
KelasIndividu
|
|
|
Perkembangan 2 (10
minit)
|
1.Muridmembacateksdanbersoaljawab.
2.Secaraberpasangan,
muridmembinatigasoalanberdasarkanteks.
|
1.Gunakan kata
tanyaSiapa, Apa, Bila, Bagaimana, Mengapa
|
Individu, Kumpulan
|
|
|
Perkembangan 3 (10 minit)
|
1.Secara berpasangan,
muridberbincanglokasipembuakannyamukaedesdanperatusannya,
2. Guru menunjukkanslaidgambardanmengedarkanpetaminda.
3.Secara
berkumpulanmuridmengumpul data
dansumbang saran tentang:
Kumpulan 1:
'-menyenaraikan 5 carapencegahanpembiakannyamukaedes
Kumpulan 2:
'-menyenaraikan 5 tempatpembiakannyamukaedes
Kumpulan 3:
'-menyenaraikantanda-tandadigigitnyamukaedes.
Kumpulan 4:
-menyenaraikan 5
akibatdigigitnyamukaedes.
|
1.
Mengisiboranggrafiklokasipembiakannyamukaedesdanperatusannyaberdasarkanteks.
Kumpulan 1:Gambar:-
1.Gotong-royong membersihkankawasansekitar
2.Memasang kelambu 3.Semburan
nyamuk
Kumpulan 2:-Gambarlokasidantempat-tempatnyamukaedesmembiak:-
1.Tapak pembinaan 2.Tempat
pelupusansampah
3.Longkang 4.Tayar
Kumpulan 3:-Gambar:- 1.Demam
denggi
2.Gusi berdarah
3.Maut
|
Kelas, Kumpulan
|
|
|
Perkembangan 4 (10 minit)
|
1.Guru
mencungkilpengetahuanmuridtentang idea utamadan idea sokongandaripadateks
2.Guru
membahagikanmurid-muridkepada 3 kumpulan
3.Setiap
kumpulanmengisiboranggrafikmengikutkumpulanmasing-masing
|
Kumpulan 1 :
'-membincangkan idea sokongandaripada idea utama yang
diberikandaripadateks
Kumpulan 2::
'-membincagkan idea utama, manakala idea sokongandiberi
Kumpulan 3:: “-melengkapkan
idea utamadan idea sokongan yang diberikan
Kumpulan 4
-melengkapkandua idea
utamadandua idea sokongan.
|
Kumpulan
|
|
|
Penilaian (10
minit)
|
1.Menyiapkan lembaran
kerjamengikutkumpullan
|
.Rujuklembarankerja
|
Individu
|
|
|
Penutup (5
minit)
|
1.Gurumerumusdanmuridmembuatkesimpulantentangakibatkawasanpersekitarankotor.
|
1.Kesan
persekitarankotor-pembiakannyamukaedes(air bertakung,nyamukaedesbertelur,
demamdenggi)
|
Kelas-perbincangan
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan